Chili en Bolivië

Maandag 22 oktober: Arequipa (Peru) naar Arica (Chili)

Tussen Arequipa en het grensstadje Tacna moeten we allen uit de bus en moet onze handbagage worden gescand. Je mag geen vers fruit naar de regio van Tacna binnenbrengen om de verspreiding van fruitziekten tegen te gaan.

In Tacna stappen we over van onze bus in een taxi met 5 passagiers (lekker dicht bij elkaar, 'lekker' warm). We geraken vlot over de grens en komen aan in het kuststadje Arica.

Dinsdag 23 oktober: Arica

Uit de info van de toeristische dienst maken we op dat het onmogelijk is om met het openbaar vervoer in Park Lauca te geraken . Aangezien de tweedaagse trip ernaartoe te duur uitvalt kiezen we voor een lange dagtrip. We bezoeken de bezienswaardigheden van Arica: een (ijzeren) kerk en de douane gebouwd door Gustav Eiffel, de morro (een uitkijkpunt boven de stad met een reusachtige Christus, heel veel condors, ...),....

's Avonds ontmoeten we in ons hotel Hugo en Denise uit Sint-Niklaas, een zeer hartelijk en avontuurlijk koppel. We praten over koetjes en kalfjes, over hun reizen, kinderen en kleinkinderen,... Zij reizen 7 weken door Chili met een huurwagen.

Woensdag 24 oktober: Nationaal park Lauca

Al vroeg uit de veren, vertrekken we naar het Nationaal park Lauca. We maken een paar tussenstops (kerkje, geogliefen, canyon,...) om tegen de middag in het nationaal park aan te komen. We zien lama's alpaca's, vecuñias, ..., grootse meren en vulkanen,....

In het park worden we voor de eerste keer overvallen. Enkele fotos van de dader konden we nog net op tijd trekken als bewijsmateriaal toen hij onze wagen probeerde binnen te dringen

Inbraak door de plaatselijke diersoort

In ons busje bespreken we met Chloe en Evan (uit Californie) de politieke situatie in de VSA en in Belgie. De gemiddelde reizende Amerikaan is duidelijk heel ongelukkig met Bush als president...

Bij het avondeten kies ik voor pannekoeken om mijn verjaardag een beetje te vieren. Wanneer we terug aankomen in het hotel wacht ons een verrassing: Denise en Hugo wachten ons op met taart en wijn om mijn verjaardag te vieren. Ongelofelijk attent! We praten nog even en nemen afscheid.

We nemen de nachtbus naar San Pedro de Atacama

Donderdag 25 oktober: San Pedro de Atacama

Om 4u30 worden we gewekt. Iedereen moet uit de bus stappen en alle bagage wordt gecontroleerd, waarom is niet echt duidelijk,...

San Pedro de Atacama is een dorpje/oase van 1500 inwoners dat volledig leeft van het toerisme. Iedereen komt naar hier omdat van hieruit naar Bolivie kan worden gereisd en de salar de Uyuni kan worden bezocht.

In de namiddag bezoeken we de maanvallei (naam omwille van het maanlandschap) en genieten van de zonsondergang. Daarna gaan we met onze gids op een nog meer afgelegen plek genieten van het licht van de volle maan, met een pisco sour en wat aperitiefhapjes. Het maanlicht is voldoende om te kunnen rondwandelen in de woestijn en te kunnen genieten van het landschap.

Vrijdag 26 oktober: San Pedro de Atacama

We wandelen naar een archeologische site 3 km ten noorden van San Pedro. Ondanks het vroege uur is het heel warm.

Zaterdag 27 oktober tot maandag 29 oktober: Salar de Uyuni

De volgende drie dagen maken we de oversteek naar de zoutvlaktes in Bolivië. Onze groep bestaat uit twee jeeps, die bevolkt worden door 4 Belgen (wij, Saskia en Isabel), 2 Nederlanders (Ivo en Loraine) en 2 Denen (Jesper en Anita). De eerste dag staan er een aantal kleurrijke meren op het programma, die door de aanwezigheid van bepaalde metalen en mineralen rood, wit of groen kleuren. Er zijn prachtige flamingo's, die echter hun best doen om buiten het bereik van onze zoomlens te blijven. Ook de tweede dag worden we vergast op een aantal kleurrijke meren, weiden vol lama's, uiterst hobbelige wegen en dergelijke meer.

Laguna Verde

Laguna Colorado

Badje nemen in de hoogvlakte

De derde dag bereiken we dan het doel van onze tocht: Salar de Uyuni, een 12000 vierkante meter grote zoutvlakte. Deze is oogverblindend wit en een zonnebril is dan ook een echte noodzaak, een onvergetelijke ervaring.

Dinsdag 30 en 31 oktober: Potosi

's Avonds nemen we de nachtbus naar Potosi waar we om 1 uur ´s nachts worden gedropt. Na een uurtje ronddwalen en enkele hotelbazen wakker bellen vinden we eindelijk een onderkomen voor de nacht. Potosi zelf is vooral gekend voor zijn mijnen, waar de arbeiders nog in middelleeuwse omstandigheden werken. We besluiten om op onderzoek uit te gaan: wie zijn ze, wat drijft hen. Het antwoord is eenvoudig: geen andere ñogelijkheden en na 10 jaar in de mijnen zullen ze sterven/ongeschikt zijn omdat longen vervuild zijn.

Donderdag-Zaterdag 1 tot 3 november: La Paz

In La Paz wordt er gestart met een kleine onderhoudsbeurt voor Johan. Zijn haar wordt op vakkundige wijze door den Sandro bijgeknipt voor 1,5 euro, en het resultaat mag er bovendien nog wezen ook.

Op 2 november worden ook hier de doden herdacht en bezoekt iedereen het kerkhof. Alleen is de sfeer net iets anders dan in Belgie, optredens, ijsjes, paardenmolens,... het kan allemaal

Daarna bezoeken we het San francisco klooster waar we een privegids krijgen die ons rondleidt doorheen de kerk en het klooster. Als toemaatje mogen we ook even op de klokkentoren en het dak rondlopen.

4 tot 6 november: Isla del sol

Na het geweld in de steden, keren we terug naar de rust van de natuur. Hiervoor kiezen we Isla del Sol, een eilandje op het Titicacameer zonder GSMs, wagens en blijkbaar ook vaak zonder electriciteit...

Hier wandelen we een kleine twintig kilometer om het eiland te verkennen en oude incaruines te bezichtigen. De hoogte en de bergen maken het bijzonder lastig.

De zonsondergang over het meer is echter fantastisch

7 november: Copacabana

We bezoeken onder andere de kerk waar de plaatselijke automobilisten hun auto's laten zegenen. Het is goedkoper dan een goede verzekering afsluiten. Op het kerkplein zien we ook twee koppels aankomen in een etappe van de franstalige versie van Peking Express. 's Avonds verwennen we onszelf met een chocolade fondue.

8 november: Copacabana --> Peru

Net zoals eergisteren is er weer geen elektriciteit en weer geen warm water dus. De hoteluitbater zegt doodleuk dat er vanaf vanavond weer stroom zal zijn en de dag nadien ook....